• The World
  • is but a
  • Canvas
  • to the
  • Imagination
YUNOCOCO geeft jouw bedrijf vorm & kleur

Kleurrijk nieuws

Een logo bestaat uit 5 verschillende onderdelen: een beeldmerk, een woordmerk, typografie (lettertype), kleur en kenmerkende vormen. Maar hoe bedenk je nu een passend beeldmerk?

 




Een logo bestaat uit 5 verschillende onderdelen:
 

  1. Beeldmerk
  2. Woordmerk
  3. Typografie (lettertype)
  4. Kleur
  5. Kenmerkende vorm


Beeldmerk
Ik begin het proces van ontwerpen altijd met het bedenken van een passend beeldmerk. Een beeldmerk is een plaatje of een idee dat als vertrekpunt dient voor het ontwerpproces. Het is de kunst om dit idee te abstraheren tot een herkenbaar, makkelijk te onthouden beeld. Daarbij is het altijd de uitdaging om creatief te zijn: een wereldbol gebruiken om aan te geven dat je internationaal opereert, is afgezaagd. 

 

Onlangs kreeg ik bezoek van een nieuwe klant: Pieter de Jager. Pieter is acteur, afgestudeerd als docent drama en verzorgt praktijkgerichte communicatietrainingen die met name bedoeld zijn voor situaties op de werkvloer. Hierbij zet hij het rollenspel in om een situatie te verbreden of te verdiepen.

Pieter vroeg mij om een nieuw logo en een nieuwe huisstijl te ontwerpen. In het gesprek dat we hadden kwam naar voren dat Pieter graag de volgende ingrediënten in het logo terug wilde zien:
 

-        symmetrie

-        eenvoud

-        strakke, rechte vormen

-        de kleuren oranje en zwart


Voor het onterwpen van een goed beeldmerk, zag ik mensen voor me die een dialoog aangaan, in gesprek zijn, elkaar feedback geven. Dit idee heb ik vertaald naar twee tekstballonnen. Omdat Pieter had aangegeven een voorkeur te hebben voor rechte vormen, heb ik de tekstballonnen rechthoekig gemaakt. Bovendien heb ik de twee vormen in elkaar laten grijpen om het idee van wisselwerking tussen personen in gesprek te benadrukken: de ene reageert op de ander. 

 

Het resultaat is HIER te zien.

 


Ga terug

Laatste Tweet